Hoe worden de lasten in een mede-eigendom bepaald?

De mede-eigendom en de syndicus

Zoals u waarschijnlijk wel weet, is een syndicus doorgaans belast met de zorg voor de gemeenschappelijke delen van een gebouw waarvan de appartementen door verschillende eigenaars zijn gekocht. Hij treedt op als vertegenwoordiger van de mede-eigendom. Deze laatste kan een beroep doen op een professionele syndicus wiens honoraria in de gemeenschappelijke kosten zijn inbegrepen of een eigenaar kan desgewenst als vrijwillige syndicus worden aangesteld. Deze taak is niettemin complex en kan veel tijd vragen, vooral als er veel woningen in de mede-eigendom zijn.

 

Wanneer u de eigenaar wordt van een appartement in een mede-eigendom, kunt u deelnemen aan de algemene vergadering (AV) waar jaarlijks beslissingen worden genomen over het gebouw. De syndicus is verantwoordelijk voor het voorzitten van deze vergadering en het voorbereiden van de te bespreken onderwerpen. Tijdens deze vergadering van mede-eigenaars wordt het bedrag van de lasten jaarlijks besproken en erover gestemd om te worden opgenomen in de voorlopige begroting van het gebouw. De beslissingen die tijdens deze algemene vergadering worden genomen, worden vervolgens opgeschreven in de notulen. U kunt deze raadplegen voordat u een woning in een mede-eigendom koopt om op de hoogte te zijn van toekomstige beslissingen die in het gebouw zullen worden geïmplementeerd.

 

 

In het algemeen wordt de prijs van gemeenschappelijke lasten verdeeld volgens het aandeel van de eigenaars in het gebouw . Dit aandeel wordt berekend volgens uw tantièmes, d.w.z. de waarde van uw eigendom in het gebouw. Het is inderdaad logisch dat de eigenaar van een studio minder lasten betaalt dan de eigenaar van een duplex.

 

Maar wat zijn de gemeenschappelijke lasten?

 

De gemeenschappelijke lasten dekken de kosten die nodig zijn voor het onderhoud van de gemeenschappelijke delen van een gebouw, d.w.z. de ruimtes die u deelt met de andere eigenaars (lift, inkomhal, trappen enz.). 

 

Hier kunnen bepaalde kosten bij komen, zoals tuinonderhoud of conciërgekosten, afhankelijk van de mede-eigendom. De gemeenschappelijke kosten per mede-eigenaar bedragen ongeveer € 200 per maand, maar dit hangt vanzelfsprekend af van het gebouw.

 
Hoe kunt u geld besparen?

 

Hoewel deze kosten in sommige gebouwen soms aanzienlijk zijn, is er niettemin nog ruimte voor besparingen. Een aantal mogelijkheden:

  1. Gezien de huidige economische situatie kan het de moeite waard zijn het te hebben over mogelijke isolatiewerkzaamheden of de installatie van zonnepanelen om in de toekomst de soms extreem hoge energierekeningen te beperken. Dergelijke beslissingen moeten natuurlijk worden goedgekeurd door de meerderheid van de mede-eigenaars, want ze betreffen het hele gebouw. Daarom kan het nuttig zijn om dit te bespreken tijdens een vergadering om na te gaan of de andere eigenaars van het gebouw ermee akkoord gaan. Als dat het geval is, kan de syndicus zich informeren bij verschillende firma’s om de kosten van de werken te bepalen.
  2. Het verlagen van de verwarming met één graad is een eenvoudige stap die ook kan worden uitgevoerd na overleg tussen mede-eigenaars. Dit zou een mogelijke besparing van 7% kunnen opleveren op de volgende facturen. Als de verwarmingstemperatuur bijvoorbeeld is ingesteld op ongeveer 20 graden, kan ze eventueel in de gemeenschappelijke ruimten worden verlaagd tot 19 graden.
  3. Het zou ook een goed idee zijn om de syndicus te vragen om verschillende energieleveranciers te vergelijken en de meest interessante offertes tijdens de volgende vergadering voor te stellen. Veranderen van energieleverancier kan meestal heel snel gebeuren en kan tot 20% per jaar besparen.
  4. Hetzelfde geldt voor de verschillende verzekeringsmaatschappijen. De syndicus kan die vergelijken om de voordeligste, maar ook de interessantste qua dekking te vinden.
  5. Het jaarlijks onderhoud van de verwarmingsketel of de lift is ook een parameter die besproken moet worden zodat de syndicus gunstigere offertes kan vragen.

 

U heeft het begrepen: het is mogelijk om lagere lasten te hebben, maar dit houdt in dat de syndicus moet worden ingelicht en dat de mede-eigenaars de beslissing moeten goedkeuren. De syndicus zal de leveranciers, verzekeringen of firma’s voor mogelijke werken vergelijken. Een professionele syndicus die dit soort taken gewoon is, is dus essentieel om mogelijke besparingen te realiseren.

 

 

Zoekt u een syndicus voor uw gebouw? Aarzel niet om contact op te nemen.

news.infos-about-new

news.publication-date : 13/04/23